۰۹:۲۱ ۱۴۰۳/۰۸/۰۵

خوش‌بینی به وضعیت اقتصاد کشور افزایش یافت

خوش‌بینی نسبت به وضعیت اقتصاد کشور در تابستان امسال افزایش یافت که این موضوع می‌تواند متاثر از تحولات سیاسی، روی کار آمدن دولت جدید و انتظار افراد در خصوص تحقق وعده‌های انتخاباتی باشد؛ این حاصل «نظرسنجی اعتماد مصرف‌کننده در تابستان سال ۱۴۰۳» است که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد.
خوش‌بینی به وضعیت اقتصاد کشور افزایش یافت
کد خبر:۶۱۰۸

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «نظرسنجی اعتماد مصرف‌کننده در تابستان ۱۴۰۳»، نگرش مصرف‌کنندگان به وضعیت اقتصاد کلان و چشم‌انداز آن در آینده را بررسی کرده است.

 

شاخص اعتماد مصرف‌کننده، یک شاخص اقتصادی بوده که میزان خوش‌بینی مصرف‌کنندگان نسبت به وضعیت کلی اقتصاد و وضعیت مالی شخصی آنها را اندازه‌گیری می‌کند. اعتماد بیشتر مصرف‌کننده، نشان‌دهنده رشد اقتصادی و منعکس‌کننده مصرف بالاتر بوده، در‌ حالی‌ که اعتماد پایین مصرف‌کننده، نشان‌دهنده کند شدن رشد اقتصادی و کاهش احتمالی هزینه‌های مصرف‌کنندگان است. شاخص مذکور که میانگینی از شاخص وضعیت فعلی اقتصادی و شاخص انتظارات مصرف‌کننده بوده که براساس نظرسنجی از مصرف‌کنندگان به‌دست می‌آید. نظرات در مورد شرایط فعلی ۴۰ درصد و انتظارات از شرایط آتی ۶۰ درصد باقی‌مانده شاخص را تشکیل می‌دهند.

 

شاخص اعتماد مصرف‌کننده، اطلاعات دقیقی در مورد دیدگاه مصرف‌کنندگان با توجه به وضعیت کلی اقتصاد و وضعیت مالی خانوار آنها ارائه می‌دهد. در‌واقع این شاخص از طریق ارائه اطلاعات مورد نیاز به تصمیم‌گیرندگان و پیش‌بینی‌کنندگان اقتصادی در مورد شرایط اقتصادی حال و آینده و در نتیجه تعیین سیاست‌های عمومی و همچنین تصمیم‌گیری‌های تجاری نقش مهمی ایفا می‌کند.

 

در نهایت یکی از شاخص‌های کلیدی در نظر گرفته شده، توسط نهاد‌های مختلفی در بسیاری از کشور‌ها به‌ طور گسترده پیگیری و نظارت می‌شود. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به‌ صورت فصلی شاخص اعتماد مصرف‌کننده را محاسبه و بررسی می‌کند. این شاخص می‌تواند به دولت و تصمیم‌گیرندگان بخش خصوصی کمک کند تا بهتر بتوانند به ارزیابی عملکرد خود پرداخته و در جهت فعالیت‌های آینده برنامه‌ریزی کنند.

 

این گزارش بیان می‌کند که شاخص اعتماد مصرف‌کننده در فصل تابستان، ۱۴۲.۴ واحد برآورد شده که در مقایسه با فصل بهار (۱۱۴.۷) افزایش یافته است. این موضوع افزایش خوش‌بینی مصرف‌کنندگان نسبت به شرایط اقتصاد کلان را نشان‌می‌دهد.

 

در حال ویرایش / افزایش خوش بینی مصرف کنندگان به آینده در تابستان

 

در این گزارش درباره «شاخص وضعیت فعلی اقتصادی» مطرح می‌کند که شاخص وضعیت فعلی اقتصادی براساس ارزیابی مصرف‌کنندگان از وضعیت کلی اقتصاد در گذشته و وضعیت بیکاری گذشته، ۱۲۶ واحد برآورد شده که در مقایسه با فصل بهار (۱۳۵.۴) کاهش داشته است. کاهش این شاخص نشان از آن دارد که مصرف‌کنندگان وضعیت اقتصاد کلان کشور را نسبت به سه‌ماه گذشته بدتر ارزیابی کرده‌اند.

 

این گزارش در توضیح «شاخص انتظارات مصرف‌کننده» آورده است که شاخص انتظارات مصرف‌کننده براساس ارزیابی مصرف‌کنندگان از وضعیت کلی اقتصاد، بیکاری و قدرت خرید در آینده، ۱۵۳.۳ واحد برآورد شده که در مقایسه با فصل بهار (۱۰۰.۹) افزایش قابل‌ توجهی یافته و این موضوع نشان‌می‌دهد که خوش‌بینی مصرف‌کنندگان در‌خصوص شرایط آتی اقتصاد در مقایسه با سه ماه قبل روندی صعودی داشته است.

 

در حال ویرایش / افزایش خوش بینی مصرف کنندگان به آینده در تابستان

 

به طور کلی نتایج نظرسنجی اعتماد مصرف‌کننده در تابستان سال ۱۴۰۳ نشان‌می‌دهد خوش‌بینی نسبت به وضعیت اقتصاد کشور در این فصل افزایش یافته که این موضوع می‌تواند متاثر از تحولات سیاسی و روی کار آمدن دولت جدید و انتظار افراد در خصوص تحقق وعده‌های انتخاباتی باشد.

ارسال نظرات